Lima - Reisverslag uit Arequipa, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu Lima - Reisverslag uit Arequipa, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu

Lima

Door: mariabbouwman

Blijf op de hoogte en volg

02 Maart 2011 | Peru, Arequipa

Hoi, hoi

En dan Lima! Arequipa is druk? nou Lima is veeeel drukker. Alleen al de wijk waar ik zit is zo groot als Arequipa/Amsterdam. En nog eens veeel heter ook, maar rond 7 uur wordt het lekker.
De bus reis was prima, redelijk geslapen, dat moet ook wel met zoveel plaats en bijna verticaal de stoel. Eerst door woestijnachtige bergen: kaal en zanderig uren over een "grote weg" bochtig en niks dubbelbaans, maar zeer indrukwekkend die kaalheid en verlatenheid.
Heel af en toe door een dorpje wat dan ook arm er uitzag maar met mensen in (of gedeeltelijk) Peruaanse kledij. Dat verschilt van zeer kleurrijk tot zwarte kleding met sombrero, hoge hoed.
Zo rond negen uur waren wij aan de kust en daar heb ik helaas niets van gezien, want het is hier rond half zeven donker.
Ik werd op het busstation opgehaald door padre Jan en toen naar mijn woonplek in Comas. Daar gedoucht en omdat ik niet kon slapen ben ik even de wijk ingelopen, dat blijft tochwel spannend, kan je dat doen alleen of niet. Volgens padre Jan is dat overdag geen probleem.
Om vier uur mijn eerste bezoek aan "de vrouwen" van de comidores(eetplaatsen), er was een feest van het zoveelste bestaan van de organisatie. Met burgemeester van het distict Comas( Lima heeft geloof ik een stuk of 7 districten dus 7 burgemeester), taart, eten, toespraken van het bestuur(allemaal vrouwen uiteraard), en dansen en niet vergeten de opening door padre Jan met een gebed, ze zijn hier aardig katholiek maar op een zeer ontspannen manier.
Gisteren en vandaag heb ik een stuk of 10a 12 comidores gezien, samen met de padre en vrouwen die in het bestuur van een centrale zitten. Er zijn meer dan 100 comidores en die zijn weer per wijk in centrales ondergebracht. Schijnbaar is controle nodig, het zijn sociale projecten waar ook echt gekookt moet worden.
Het gebouw(de keuken) is er neergezet( nou, ja soms uitgehakt in de berg) en 3 of 4 gaspitten zijn er en dan pannen van ik schat 50 liter waar rijst, soep en vlees( veelal kip) met aardappelen, uien wat tomaat en een beetje groen in gekookt/gebakken wordt.
Wij werden steeds zeer hartelijk ontvangen, met een omhelzing en kus en wat te drinken( ik heb zelfs cola gedronken, en dat voor iemand die niet van cola houdt) waar we heel blij mee waren want dorst heb je in die hitte en stof. Ook kregen we een aantal keren eten aangeboden, maar dat hebben we gisteren een keer, voor mij alleen droge rijst, wat ik met smaak heb gegeten en vandaag een keer aangenomen.
Ik stop ermee want anders wordt het wel zeer lang en vervelen wil ik jullie niet.
Ik vind het heerlijk om jullie reakties te lezen.
liefs, Maria

  • 02 Maart 2011 - 22:29

    Ninia:

    Ik vind het heerlijk om je verslagen te lezen en de foto's te kijken. Zo ver weg in een andere wereld ben je dan toch even dichtbij. Geniet ervan! Veel liefs, Ninia

  • 04 Maart 2011 - 08:33

    Hannie:

    hallo maria, warm en dorst. Hier moeten we de autoruiten nog ijsvrij maken 's ochtens. Leuk om al je verhaaltjes te lezen. liefs Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2011

vliegveld Lima

09 Mei 2011

De eilanden

06 Mei 2011

kort Puno

03 Mei 2011

nogmaals Machu Picchu

02 Mei 2011

Lima en Cuzco

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 17195

Voorgaande reizen:

10 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: