nogmaals Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu nogmaals Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu

nogmaals Machu Picchu

Door: mariabbouwman

03 Mei 2011 | Peru, Lima

Hoi

gisteren heb ik met mijn kinders geskyped, zodat het schrijven er bij in schoot.
Machu Picchu, wat een groots gebeuren daar boven op de berg. Heel veel toeristen, waardoor het behoorlijk georganiseerd is met gidsen en de tocht ernaar toe. Je kan daar namelijk niet met een auto komen, alles gaat met de trein vanuit Ollantaytambo naar Aques Calientes( ja warm water bronnen) en dan kan je met de speciale bus naar MP. Of lopen het Inca trail, vier dagen, wat helaas voor mij niet ging vanwege mijn verdwenen nagels.
Met een paar duizend andere toeristen ben je dan uiteindelijk boven. Gelukkig is het complex zo groot dat je niet continu in file loopt, en zelfs heb ik een rustig plekje kunnen vinden om te zitten en rond te kijken, en te genieten van daar te zijn. Er is een speciale sfeer daar.En ook hier zijn de bergen weer schitterend, rondom de stad.
Eerst had ik een rondleiding door een engels sprekende gids, die van allerlei andere gidsen de buitenlanders toe geschoven kreeg. Dat gaat dan echt op zijn peruaans, alles kan, een rommeltje bij elkaar en dan komen er halverwege nog een paar toeristen bij.
Het is een echte stad, de resten dan, daarboven. Met de tempels van de zon en maan, woningen van de edelen en priesters en een gedeelte waar landbouw op de terrassen was met woningen. Met een astrologische kalender en rituele steen waar de zon bij opkomst midwinter 21 juni en midzomer 21 december precies op een bepaalde plaats valt.
Hier hebben de leiders van de Inca´s gewoond in de zomer met alle pracht en praal om zich heen. Teminste het begin van de bouw is gemaakt, en door de komst van de spanjaarden is het niet helemaal afgebouwd, maar nooit ontdekt door de spanjaarden.
Cuzco was toen het middelpunt van het Inca rijk.
Heel indrukwekkend om te zien.
Liefs Maria over een week ga ik echt terug.

• 04 Mei 2011 - 16:13

Gonny Olthof:

Hoi Maria,

Super leuk om je verslag te lezen en de afgelopen tijd foto's te kijken.
    Over een week al weer terug. Voor jou jammer, maar in Felixoord kijken we al weer uit naar je komst.
    Goede terugreis en tot binnenkort.

• 05 Mei 2011 - 11:12

Johan:

Hey mam, kon je niet met de peruaanse gidsen meelopen? Het spaans-peruaans moet je toch niet meer vreemd zijn, na zo'n tijd tussen de peruaanse te zitten? Gaat de tijd opeens snel. Bij mij ook hier, heb nog 6 weken voordat m'n projectje af moet zijn, als het goed is dan ook vakantie....
    Nog fijne dagen daar. En als je tijd hebt neem nog zo'n peruaanse muts mee voor mij, als je er een kan bemachtigen :P Houdoe

• 05 Mei 2011 - 15:49

Heleen:

Kom je eten? Ik heb voor twee gedekt en voor 4 gekookt. Nog een weekje en dan kan het. Ik zal je verslagen missen. In de Nat. Geog. staat net een artikel over de Machu picchu. Dus ik ben weer helemaal op de hoogte.
    tot gauw. goede laatwste dagen en fijne reis. liefs Heleen

• 05 Mei 2011 - 17:52

Choc De Kromme:

HI Maria...Ik zie het..je genieten met jou vacatie..gezellig mensen en veel mooie plaatsen te zien. Komt je nog terug? he he he..of je hebt een mooie man gevonden.? (grapje) Cant wait to see you. Nog paar dagen..Tot gauw.
    Take care,
    Choc

• 06 Mei 2011 - 17:43

Mieke:

Hoi zusje.
    Met plezier al je verslagen gelezen. En ik was niet de enige, vgls mij lazen de meeste broers en zussen mee. Iedereen wist namelijk van je problemen met je teen. Fijn dat je ook weer naar huis en kinders verlangt. Maar geniet nog van deze laatste dagen. Het was/ is de moeite waard, deze reis.
    liefs Mieke