Lima en aardappelen schillen - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu Lima en aardappelen schillen - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu

Lima en aardappelen schillen

Door: mariabbouwman

Blijf op de hoogte en volg

14 Maart 2011 | Peru, Lima

Hoi, hoi

Vandaag mocht ik eindelijk aardappels schillen, want dat had ik gezegd dat ik zou gaan doen. 22 Kilo, met zijn drieen. Meestal mocht ik 2 kilo erwten doppen tot nu toe( ook wel uien schillen en klein snijden, snif snif), nou dat is een klus en zaterdag waren het tuinbonen, dus ik dacht hiep hoi snel klaar, was ik klaar moest ik de bonen van hun schilletje ontdoen en dat is pas veel werk!
Maar leuk is het wel met de vrouwen en ongeloofelijk wat ze klaar maken met voor mij primitieve materialen. Het zijn absoluut goede, volwaardige( wat weinig groenten naar nederlandse begrippen)en lekkere maaltijden.
Voor mij wordt altijd heel goed gezorgd, vaak speciaal iets gekookt en dat eten we dan gezellig met zijn drieen op met een fles Inca Cola, prik met een zoete kauwgum smaak.
Ik dacht dat ik hier wel zou afvallen, omdat ik gehoord had dat Peruanen echte vleeseters zijn, dat klopt maar ik eet zeer goed dus ik geloof dat ik alleen maar dikker ben geworden.
s Morgens op de markt waar we de groenten en kip of vlees halen koop ik altijd een mango of twee en wat ander fruit wat we tussendoor opeten en ik heb ook hier maar koffie drinken ingebracht want dat is toch niet zo,n algemeen drank hier. Je kan overal verse fruitsappen kopen, voor 3 sol=80cent, maar als je koffie wilt drinken moet je echt zoeken, het is ook betrekkelijk duur en dat voor een koffie producerend land.
Gisteren ben ik in het centrum geweest met een van de vrouwen, was leuk maar ik geloof dat ik toch meer van de kleine dingen houd dan al die kerken en gebouwen. Lekker op een mooi plein zitten of op een terrasje, een mercado met al die peruaanse producten bekijken, genieten van de vrouwen met die schattige kindertjes op hun rug in zo,n mooie kleurijke doek, door de straten slenteren met van die mooie gebouwen, en van de busreizen hier geniet ik nog steeds, die al toeterend om elkaar heen rijden om te stoppen langs de kant van de weg, want je moet wel zoveel mogelijk mensen meenemen.
Waar ik wel erg van genoten heb is het bezoek aan het kruis van San Cristobal, dat heel hoog op een berg in Lima staat. Daar ga je naar toe met een speciale bus die wel 5 soles=1euro40 kost, de busreis van Comas naar het centrum kost 1,5 sol en duurt bijna een uur, ik vond het ook wel een beetje eng want de weg is smal, zeer steil en met haarspeld bochten, ik kon op zo,n bocht zeer diep omlaag kijken.
Maar boven heb je een uitkijk over Lima en dan zie je hoe gigantisch groot Lima is, foto zijn niet zo goed gelukt omdat het toch heiig of stoffig was.
Dat viel me wel op dat het centrum veel minder stoffig is dan hier in Comas. Hier heb je natuurlijk ook veel ongeasfalteerde wegen, hier beneden in Comas waar ik "woon" zijn de iets grotere wegen wel geasfalteerd, maar iets hoger in de bergen veel minder tot zelfs niet meer. En daar wonen heel veel mensen lager nog in stenen huizen maar hoger in barakken van platen en golfplaten. Dat moet in de winter( het kan s nachts hier toch wel 10 graden worden) behoorlijk koud zijn. Padre Jan vertelde dat in de winter hier beneden al in de degelijke huizen de mensen vroeg naar bed gaan vanwege de kou.
Ik stop ermee, veel liefs
Maria

  • 15 Maart 2011 - 10:51

    Johan:

    Hey mam,
    Lekker warm daar zeker. Vandaag wordt t hier ook goed, 15-17gr.
    Hier is alles goed. We denken nog aan je!
    Groetn

  • 15 Maart 2011 - 16:26

    Heleen:

    dag lieve Maria,
    Net de mail van charlique en Wim uit nw Zeeland gelezen. en nu met een duizelingwekkende vaart naar Maria in peru. En dat allemaal vanaf Z. in Holland. guus heeft vandaag planken in het schuurtje gemaakt. Weer een stapje verder. De koffie uit je spaanse potje is heerlijk!!! Dan denk ik zonder moeite aan je. om helzing van heleen

  • 15 Maart 2011 - 18:09

    Gonny:

    Hoi Maria,
    Het blijft genieten om je reisverslagen te lezen en je foto's te bekijken. Volgens mij mis je nederland nog niet (en dat is maar goed ook).
    Ik kijk nu al uit naar het volgende verlag.
    Groetjes.

  • 17 Maart 2011 - 22:49

    Hannie:

    wat fijn dat de mensen rekening houden met je eetgewoontes. met die warmte daar heb je toch wel een goede maaltijd nodig.
    veel liefs Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2011

vliegveld Lima

09 Mei 2011

De eilanden

06 Mei 2011

kort Puno

03 Mei 2011

nogmaals Machu Picchu

02 Mei 2011

Lima en Cuzco

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 17206

Voorgaande reizen:

10 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: