comedores - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu comedores - Reisverslag uit Lima, Peru van mariabbouwman - WaarBenJij.nu

comedores

Door: mariabbouwman

Blijf op de hoogte en volg

04 Maart 2011 | Peru, Lima

hoi
Mijn eerste werkdag zit erop. (8.00 beginnen, wel heel ontspannen.
Eerst wachten tot iedereen langsgekomen is en betaald heeft voor zijn maaltijd en dan op naar de markt, 15 min lopen( en dan is het al aardig warm). Het is een vrij grote overdekte markt met heel veel groenten, fruit, kruiden, eieren,aardappelen, kaas, huishoudelijke spullen en heel veel kip.Dat hebben we allemaal gekocht
Toen terug met een motortaxi, een bromfiets met een 3 wielen, een bankje achterin en een dakje erboven, en die crossen echt overal tussendoor.
En dan beginnen met groenten schoonmaken, aardappelen schillen, uien pellen en alles snijden of raspen.
Wij hebben 4,5 kg graan( ik geloof gerst), 2kilo aardappels, 2 kilo wortels, 2kg uien, 0,5kg knoflook, 1/2kilo spinazie, 4 eieren(die waren voor mij de vegetarier) en 4,5 kg kip en nog het een en ander aan kruiden. en dat alles voor ruim 50 mensen. Kun je nagaan hoe weinig groenten er gegeten wordt.
Wij hebben een kippensoep gemaakt met alle groenten erin en guiso trigo, dat is de graan met gebakken ui, knoflook en ik geloof gedroogde paprika, en op het laatst de kaas en de kruiden erdoor. Rijst met knoflook( rijst moet er schijnbaar elke dag bij).
En toen al die kleine pannetjes vullen, en zelf gegeten, quiso trigo( was best lekker) spinazie tortilla en een halve avocado met ui, nou ik heb slechter gegeten.
Alleen ik heb altijd gedacht dat ik een grote eter was, maar hier dus echt niet, ik moet steeds zeggen niet te veel. Maar eerlijk gezegd de mensen zijn hier over het algemeen ook wel dik.
En daarna alles schoonmaken en opruimen, zoals het voor mij normaal is. Alleen HACCP, voor de kenners, kennen ze hier echt niet. Afwassen met koud water met een of ander wel speciale zeep. Planken door elkaar gebruiken, maar ik moet zeggen wel zorgvuldig werken: handen wassen ook tussendoor, na afloop alles schoonmaken, vegen en er wordt ook niets bewaard. alles wordt vers gekocht op de dag zelf, op rijst, olie ed. na.
Het was leuk, gezellig en leerzaam om zo primitief te moeten koken maar ook zeer warm, ik denk dat het hier ruim 30 graden is en niks geen afzuiging.
Ik stop ermee, probeer van het weekend wat fotoos erop te zetten.
liefs Maria

  • 05 Maart 2011 - 10:19

    Ninia:

    Hoi Maria,
    Wat is het voor een restaurant waar je nu werkt? (HACCP heb ik even opgezocht)
    Leuk weer om te lezen.

  • 06 Maart 2011 - 15:33

    Heleen:


    de fles wijn is nog steeds niet leeg.
    Er is geen wijnliefhebber aan mijn tafel.
    ik heb het nu bij het halal lamsvlees gedaan. Om maar even een collegiale kookexperience te delen.
    Ik heb het af en toe al heet zonder 30 graden door de zon. En verlang tegelijkertijd naar warmte en zon. in mijn nieuw aandoende tuintje komt nog steeds geen zon en is het water in de vaas bevroren. Vanmiddag voor het eerst weer even in familiekring van joyce en Marcel en kids geweest.
    heerlijk en nu weer in de stilte, ook heerlijk.
    lieve groet van heleen

  • 08 Maart 2011 - 11:41

    Johan:

    Hey mam!

    Zit net voor het eerst in de zon hier, wel achter het raam hoor. Nog steeds wel oud buiten. Klinkt wel allemaal mooi daar. Wel een hele andere wereld! Kook ze nog daar, en geniet van de warmte, zolang je ervan kan genieten :)
    Groetjes en kus.

  • 08 Maart 2011 - 20:21

    Hannie:

    sorry, je wachtwoord werkte niet meer. heb nu een nieuwe gekregen.
    zie je, het kan toch niet zonder jou. geniet van alles. ik volg je hier en geniet er ook van. Liefs Hannie

  • 09 Maart 2011 - 20:02

    Lutgart:

    Zo leuk om via de foto''s mee te kijken en een beetje ook mee te leven.
    Liefs en kus voor je.
    Hier alles wel!

  • 09 Maart 2011 - 21:24

    Mieke:

    Hoi zusje.
    Zo te lezen ben je echt in een andere cultuur. Mooi zo, kun je nu zelf de verhalen van je kinderen , broers en zussen beleven. Koken blijft leuk, waar je ook bent.Je moet hard sjouwen lijkt me in de keuken.Mensen betalen s morgens hun eten, zodat ze het zelf niet klaar hoeven te maken? Eten de kinderen mee? De foto van de markt met groenten is prachtig, je krijgt zin om ze te kopen. liefs mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2011

vliegveld Lima

09 Mei 2011

De eilanden

06 Mei 2011

kort Puno

03 Mei 2011

nogmaals Machu Picchu

02 Mei 2011

Lima en Cuzco

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 17179

Voorgaande reizen:

10 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: